Läslov

Igår åkte barnen hem till mina föräldrar och firade att de har höstlov. Själv jobbar jag två dagar till innan jag tar lite ledighet. Efter en lååång förkylning ska det bli riktigt skönt! Höstlovet, som nu ofta kallas för läslovet. Jag tycker att det är fint att barns läsning uppmärksammas, men en vecka om året är inte bra nog. Idag läser bara en av fyra föräldrar för sitt barn. Forskning visar att om du läser för ditt barn kommer hen vid 17 års ålder kunna ca. 50 000 ord. Om du inte läser kommer hen kunna ca. 15 000 ord vid samma ålder. Att sitta vid en Ipad ger inte samma resultat. När jag är gammal och barnen utflugna kanske jag kommer ånga vissa beslut kring barnuppfostran och om mitt föräldrarskap. Men det jag vet är att jag aldrig kommer att ängra alla de timmar vi läst för våra barn. I vårt hem finns det böcker överallt. Att kunna kura ner i soffan med barnen med ett berg av böcker är det blad det bästa och mysigaste jag vet. 
 
 
 
Här kommer några av de barnböcker som vi läser hemma hos oss.
 
Böcker som passar för de lite yngre barnen. Astrid Lindgren är alltid min favorit och mötet mellan Madicken, Lisabeth och Mia och Mattis är så spännande ur ett barns ögon. Pija Lindenbaum skriver både roligt och viktigt för de små barnen. Pudlar och Pommes är helt fantastisk. För vad gör hunderna när maten tar slut och de till och med inte ha några plåster. Jo, då måste man flytta till ett annat land. Otroligt fin och tämkvärd berättelse precis som Grodan och främlingen.
 
Josefin Sundström lyckas fånga det som är viktigt i en femåringsliv och göra det spännande. Som att glömma baddräkten till simskolan, när kompisen bryter armen och när man blir sjuk på sitt eget kalas. Alldeles lagom mycket action!
 
 
Böckerna om Dunne (ska läsas i rätt ordning) passar bra till de barn som börjat skolan. En otroligt fin serie om vänskap.
 
Min nya favorit är Lisa. Nästan för spännande för, men när vi håller handen går det bra. En serie om utanförskap och om att vara modig. Lisa är en ny Pippi Långstrum! Mycket rapp och mycket action.
 
Bara för att ditt barn knäckt läskoden ska du inte sluta läsa högt. Men dessa böcker är bra "läsa-själv-böcker. Böcker som är skrivna för att vara "lätta att läsa" har ett torftigare språk. Dessa böcker ingår alla i olika serier vilket är bra, så blir barnet bekant med karaktärerna. 
 
Denna bok fick Elvin i doppresent och den är fortfarande en av barnens favoriter. Bra variation på såmngerna!
 
Ha nu ett fint läslov!
 
/Josefine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0