Kurragömma

Som jag skrev för ett tag sedan så har det här med mat blivit allt viktigare sen barnen kom. Vi lagar nästan all mat från grunden och handlar mycket ekologiskt. De sista året haft en preumeration på matkasse varannan vecka. Vi tycker det är en bra grej när inspirationen tryter och tiden inte alltid räcker till. Det gör också att familjen får testa smaker som vi annars inte hade gjort. Jag försöker äta så lite rött kött som möjligt, så här lagar vi mycket kyckling och kalkon. Fisk äter vi åtminstonde en gång i veckan. Varje vecka har vi en vegetarisk rätt för att minska på köttkonsumtionen. Barnen äter tack och lov det mesta. Precis som många andra barn äter de bättre och smakar på mer och vi serverar grönsöker i flera olika skålar och inte en blandad sallad. Annars är dagens tips att gömma nyttigheter i maten, utan att de vet om det. Som idag när vi skulle grädda pannkakor efter förskolan, då lät jag ett paket kikärtor leka kurragömma i smeten. De smakar som vanliga, men blir mer matiga. 
 
Recept:
 
- Mixa en förpackning kikärtor (ca. 250 g. när de är avrunna)
- Knäck i 6 ägg från en glad höna
- Häll i 8 dl. mjölk. Idag använde jag 4 dl. vanlig och 4 dl. havremjölk
- Tillsätt 4 dl. dinkelmjöl (vanligt funkar också)
- Och slutligen lite salt i smeten.
 
Stek pannkakorna i riktligt med smör och gör dem lite tjockare än valigt för de har lite svårare att hålla ihop. 
De har lite svårare att hålla ihop så man kan inte göra dem riktigt lika tunna. Servera med en god jordgubbssylt (eller som barnen som föredrar en smoothietub=))
 
 
 
Tre till  kurragömmatips:
 
-När vi äter tacos steker jag kycklingfärs och när den är genomstekt och kryddad tillsätter jag ett paket färdigkokta linser. De är så små att "de slinker med" som Elvin säger. På samma sätt slänger jag i bönor i köttfässåsen. De kryllar av nyttigheter och på samma gång minskar man andelen kött utan att riktigt tänka på det. Barnen här hemma älskar bönor annars funkar det att mixa i dem tillsammans med tomatsåsen!
-Smula sönder blomkål supersmått och strö över pizzan tillsammans med osten. Supergott och funkar för våra barn som annars inte äter blomkål.
- Använda böpasta istället för vanlig. Jag köper alltid Kungsörnens som innehåller 30% svenskodlade bönor. Bättre än bara vete!
 
 
/Josefine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0