Böcker

När barnen blir stora kommer jag bli så glad om de hittar något intresse. Jag struntar egentligen i vad som de kommer gilla. Spelar ingen roll om det blir handboll, gymnastik, något instrument eller teater. Bara de hittar något som de tycker är roligt.
 
Men är det något som jag vill att de ska tycka om, så är det just böcker. Jag älskar böcker. Jag älskar att läsa. Tyvärr hinner inte jag läsa vuxenlitteratur på samma sätt som tidigare. Varför är det då så viktigt med barn och böcker? Anledningarna är många. Dels, jag älskar stunden när jag läser för barnen. Det är det mysigaste som finns. Man får tillsammans med barnen tillgång till flera nya världar. Med hjälp av karaktärerna i böckerna kan man som förälder komma åt vad som rör sig i deras små huvuden. Och som en fet bonus får de ett rikare språk. De barn som haft föräldrar som läser för dem har med sig 18000 ord när de börjar skolan. De som inte haft tillgång till högläsning har bara med sig 9000 ord. Eftersom språket är centralt i alla ämnen i skolan är det klart att det är en fördel med ett rikt språk. Allt blir ju lite roligare och enklare om man förstår. Och skolan ska vara rolig tycker jag!
 
Barn är olika. Och det här med böcker har varit så olika med Lilja och Elvin. Lilja har sen hon bara varit några månader fullkomligt älskat böcker. Hon vill att vi läser för henne, ofta och mycket och hon har ett stort intresse för bokstäver. Har precis börjat ljuda ihop korta ord och skriver bokstäver överallt. En av veckans höjdpunkter är när bokbussen kommer. Med Elvin har det inte varit lika lätt... Kasta, banka, bita, riva! Ja, han fattade liksom inte grejen. MEN, jag och M har varit envisa. Vi har suttit med honom varje dag i flera månader, tittat i böckerna, läst korta stunder. Köpt nya barnböcker, med flikar, någon med bongårdsdjurens läten, allt för att fånga hans intresse. Och nu, de senaste veckorna är det Elvin som kommer med böcker till oss och vill att vi ska läsa. Och det är så roligt! Med detta inlägg vill jag bara visa att alla föds inte med ett intresse för böcker. Men skam, den som ger sig.
 

Många mysiga stunder blir det!
 
/Josefine
 

Kommentarer
Postat av: Tina

Hej Josefine! Hur gamla var dina barn när du började att läsa? :)

Svar: Vi introducerade böcker när de var riktigt små, runt 3 månader. Det finns så många "bebisböcker" som fångar deras intresse. Som de kan känna på, med olika strukturer, färger och ljud. /Josefine
Josefine

2015-09-25 @ 06:15:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0