TIL TOMTEN

Jag har alltid tyckt om att läsa och skriva. Och det har jag gjort så länge jag kan minnas... Detta blev så tydligt när jag rensade bland alla kartonger hos mamma och pappa... (Lika tydligt att jag inte heller då hade någon som helst talang för att rita och måla...). Men alla dessa berättelser, boktips och brev. Jag minns att jag och Evelina kunde sitta i varsitt rum och skriva brev till varandra som vi sedan skickade in under dörren. Att vi allt som oftast lekte skola. Evelina gjorde egna uppgifter till mig som hon hade haft i skolan som jag älskade att sitta och göra. Detta gjorde att jag lärde mig skriva och läsa innan jag själv började i skolan. Jag minns att vi ett helt påsklov satt som två ugglor i vår trädkoja och läste böcker. Många, många böcker! Jag tycker att språk är så spännande och det är väl detta i kombination med mitt intresse för barn som kan förklara mitt yrkesval...
 
Är det något som Lilja verkar ha ärvt av mig, så är det detta intresse. Hon fullkomligt älskar böcker.  Och det har hon alltid gjort. Hemma hos oss finns det barnböcker precis överallt... I myhörnan på rummet, jämte soffan och i bilarna. En måndag är som allra bäst när vi har tid till att stanna på biblioteket efter rytmiken och sedan på kvällen besöka bokbussen innan läggdags. För någon vecka sen ljudade hon ihop sina första ord och efter det har det liksom exploderat. Hon har börjat skriva egna ord och det gör hon på alla papper som ligger framme. Förra veckan stod det "FRON PÅSTLÅDAN" på ett reklamutskick från TGR. Vi vill såklart uppmuntra detta intresse, samtidigt som det inte få bli för mycket. Vi leker med bokstäverna på hennes villkor. När leksakskatalogen damp ner i postlådan föreslog jag att hon kunde skriva en önskelista till tomten. Och det gjorde hon, minst sagt=)!


Vilken tur att det just var en "SBAKCYKEL" som jag och M bestämde oss för att köpa i Ullared!
Och Mormor och Morfar..., en CD-spelare kommer bli en alldeles perfekt julklapp;)...
 
/Josefine
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0