Samsovning

Fick en fråga för ett tag sen här på bloggen om samsovning, hur vi gör och hur det funkar. Så här kommer mina tankar kring detta... Är det inget som intresserar dig kan du sluta läsa nu =)!

 Jag vill börja med att säga att jag förstår att olika sovmetoder funka för olika familjer. Men att sova i samma rum, ofta alla fyra i samma säng funkar fint för oss. Eftersom det funkar bra har vi inte behövt testat något annat. Och jag kan väl tillägga att jag vet att den omtalade 5-minutersmetoden (och liknande) inte är något som någonsin skulle införas hos oss, för jag tycker det verkar som hemskt, både för barn och föräldrar... Men som sagt, vi tänker alla olika.
 
Hur som helst... Eftersom Lilja inte flyttat in till sitt rum innan lillebror kom kändes det självklart att fortsätta ha kvar henne i samma rum. Och kanske är det  för att hon varit i samma rum som Elvin sen start som hon inte vaknar av hans ljud. Hade Elvin haft kolik, eller varit vaken mycket om nätterna hade samsovning kanske inte varit det optimala. Dock verkar det som hon sover otroligt djupt. Just nu sover vi i ett tillfälligt sovrum där vi inte kan stänga några dörrar. Hela nedre plan är öppet och nu om kvällarna renoverar M för fullt på ovanvåningen, men tigersågar och grejer, och hon har inte vaknat en enda gång. Så visst underlättar det att hon sover gott om natten... 
Vi nattar alltid Lilja i "storsängen". Elvin somnar oftast för natten i min famn runt 9-tiden. Ibland lägger jag in honom jämte syster (detta har vi bara börjat göra nu, för en nyfödd bebis ska såklart inte sova bredvid ett större syskon som kan rulla över...) Andra kvällar sitter jag med honom i famnen tills det är dags för mig och M att sova. Då lyfter vi över Lilja till hennes säng (spjälsängen men en långsida borttagen) som står kloss intill vår säng. Så hon ligger precis jämte antingen mig eller Marcus. Elvin sover mellan oss. Vi hade en vagga i början, men eftersom jag ammar mycket om nätterna tycker jag att det funkar bästa att han ligger bredvid. Det händer att Lilja sover hela natten i sin säng. Det går lite i perioder. Ibland vill hon komma över framåt småtimmarna och då är hon alltid välkommen. Visst, det är blir ganska trångt och det händer att man får en fot/armbåge/pyjamasrumpa i ansiktet. Men för det mesta är det bara mysigt.
 
Någonstans får man ju inse att man hellre vill vara en utvilad (eller åtminstone en någorlunda utvilad) förälder. Och det är viktigt att det funkar fint att sova trångt för alla inblandade. Så om man inte kan sova gott med barn i sängen får man tänka annorlunda. Kanske kan man ställa en säng jämte dubbelsängen så att man får en "stor storsäng". Är det så att man väcker varandra i alla fall kanske man kan ha en större säng i barnrummet så får föräldrarna sova i olika rum när det behövs. Det har hänt att jag har känt att både Lilja och Elvin vill ligga otroligt nära mig. Elvin vill amma och Lilja vill klappa mig i ansiktet. Detta i kombination med värk om nätterna har väl känts sådär... Då har vi löst det genom att jag och M har sovit på varsin kant med huvudet åt olika håll. Barnen har legat skafötters i mitten. Detta har gjort att vi får lite mera plats, eftersom vi bara ligger tre i bredd. Jag hoppas ni förstår hur jag menar...
Ja, det var lite hur vi löst våra nätter. Hoppas du är nöjd med inlägget Joanna =)!
 
/Josefine

 

Kommentarer
Postat av: joanna

tack tack tack, jättenöjd :) Vi spenderar nätterna med varsitt barn än så länge, men ska nog sätta in en säng till Maja jämte oskars del så hon känner att det finns plats för henne också, tyvärr är Maja lite mer lättväckt än Lilja verkar vara, men det är ju en vanesak också! Kram, och glad påsk!

2015-04-02 @ 14:10:59
Postat av: Anonym

Samsovning is king! Det är ngt av det bästa vi kan göra för våra barn som dessutom är helt gratis. Trygg blir man bara om man får överflöd av trygghet. Självständighet är inget man kan tvinga fram!!! Fördelarna överväger helt klart eventuella nackdelar och ju mer närhet och trygghet de får ju tidigare blir de självständiga. Det är smidigare på alla sätt

Svar: Där tycker vi precis likadant =)!
Josefine

2015-11-18 @ 07:15:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0