Äventyr!

Jag känner en sådan tacksamhet över att få vara hemma med Lilja. Vissa föräldrar har inte möjlighet att vara hemma så här länge, pga. studier och som arbetssituation. Och det kan jag verkligen förstå. Men det finns väldigt många som börjar jobba med motiveringen "vi är färdiga med varandra", "mitt barn behöver mer stimulans" när barnet är precis ett år. Självklart ska alla familjer göra det som känns bäst för dom, men jag förstå dock inte det resonemanget... Lilja är snart femton månader och jag vågar påstå att hon inte är understimulerad. Vi brukar ha ett par aktiviteter varje vecka: babysim, rytmik och ett besök på öppna förskolan. Och så brukar det bli en och annan lekdejt och besök på lekplatsen. Och så är vi bara. Bygger torn, är ute och samlar sten, pusslar, ritar och läser tonvis med böcker. Vi lagar mat, både på riktigt och vid lekspisen. Vi låter varje sak ta sin tid. För om man ska stressa igenom dagarna försvinner det roliga. Och tänk att allt i en liten flickas liv kan vara spännande. Att varje dag köra ut bajsblöjorna till vårt sophus är ett svindlande äventyr. Varje dag!
 
 
Tänka sig, vi har så mycket för oss om dagarna att Lilja ännu inte hunnit börja titta på TV och pyssla med våra smarta telefoner som många jämnåriga... Hoppas att hon inte tar skada av detta utan kan lära sig hantera tekniken när vi tycker att det är dags (ironi). För än så länge finns det så mycket andra intryck att sorter. Och dessa smarta telefoner är kanske inte den smartaste barnvakten...
 
/Josefine
 

Kommentarer
Postat av: joanna

Tummen upp för detta inlägg. Tror du att vi behåller våra barn hemma för att vi vet hur verkligheten i förskolorna ser ut? Jag känner mig också så lyckligt lottad över att Maja får vara hemma med oss, det finns tid för institutionerna sen :). Kramar

Svar: Hej Joanna! Ja, vi tänker nog ganska likt =). Kram!
Josefine

2013-10-08 @ 20:34:22
URL: http://joannagullberg.blogg.se
Postat av: Johanna

Tänkvärda ord!! Kram<3

Svar: Kram till dig och familjen
Josefine

2013-10-08 @ 21:31:41
Postat av: Emelie

Jag håller med dig om allt det du skriver till hundra procent. Känner mig så oerhört lycklig över att ha (& tar mig) möjlighet att vara hemma med vår son!

Jag tycker, om jag får säga, att det är sååå sorgligt att se alla små barn sittandes vid smarta telefoner/plattor/datorer trots alla bra appar hit & dit. Att man dessutom så sällan ser barn & vuxna vara ute & leka i exempelvis skogen gör mig än mer ledsen. Nej, ingen brådska med tekniken.. den lär de sig tids nog hur som helst!

Stor kram!

Svar: Stor kram till dig Emelie!
Josefine

2013-10-08 @ 22:23:59
URL: http://prastegarden.blogg.se
Postat av: Anonym

Följer din blogg och jag tycket om allt du skriver. Jag själv har inte barn än men håller på att försöker att få barn. Du har en en som er upp till dig och dina värderingar och smarta idéer.:). Vill när jag får barn att de oxå inte ska hålla på mer mobilerna och titta på tv. Jag vill att de ska vara ute nästan hela dagen som en själv var när man var yngre och de var det bästa på hela dagen.Jag tror att kropp och själ mår bättre då och de får stimulera sig själva.

Svar: Hej! Tack för din kommentar! Önskar dig stort lycka till. /Josefine
Josefine

2013-10-09 @ 15:58:13
Postat av: Anna

Jag håller med dig Josefine. Kloka ord från klok mor! Jag tycker inte att du hänger ut Lilja som någon skrev. Tycker om att följa era dagar:)

Svar: Tack Anna! Kul att du följer mina dagar. kram
Josefine

2013-10-10 @ 18:11:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0