Leilas kladdkakemuffins

Jag har ett stort intresse för matlagning. Men när det handlar om bakning känner jag mig inte lika säker. Då krävs enkla och tydliga recept. Och jag tillhör inte dom som kan ha en full kakburk stående i köket, innehållet försvinner mystiskt på nolltid... Så därför bakar jag mest vid festliga tillfällen. Och i förra veckan fyllde Marcus år så då snörade jag på mig mitt förkläde för att baka nåt gott. Testade Leilas kladdkakemuffins för första gången . De var enkla att göra och gaaalet goda! Testa vettja!



De var så goda att jag glömde ta bild när de var klara! Tur att Leila tänkt på det. Receptet från Leilas hemsida kommer här:
 
 

Leilas kladdkakemuffins 16 st.

  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 dl strösocker
  • 2 ekologiska ägg
  • 50 g smör
  • 0.5 dl matolja
  • 1 dl ljus sirap
  • 1 dl kakao
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 nypa salt
  • 100 g mörk choklad, 70%
  • Vispgrädde och färska bär till garnering
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Vispa vaniljsocker, strösocker och ägg vitt och riktigt pösigt.
  3. Smält smöret, häll i matolja och sirap, blanda det med äggsmeten.
  4. Blanda kakao, bakpulver, vetemjöl och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
  5. Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och blanda den med smeten.
  6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
  7. Grädda muffinsen i mitten av ugnen i cirka 12 minuter. Muffinsen sjunker ihop i mitten när de tas ut. Låt svalna.
  8. Garnera kladdkakemuffinsen med en klick lättvispad grädde och färska bär.

Jag följde receptet men valde 80% choklad (eftersom jag inte tycker att det någonsin kan bli för mycket choklad...) och fick det till 12 stycken muffins. Jag är inte så förtjust i grädde, så jag åt mina med vaniljkesella. Kladdigt och chokladigt! Mumma!
/Josefine

Kommentarer
Postat av: Mathilda

Tur att du har en svägerska som ÄLSKAR att baka (kan ju va till nytta ibland.) ;)

2013-02-20 @ 19:08:03
URL: http://mamalarsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0