9 månader

 
Igår var det Liljas 9-månadersdag. Dessa månadsdagar... Det känns som de avlöser varandra i en rasande fart. Men just denna känns lite speciell. Nu har min lilla prinsessa tillbringat lika lång tid utanför min mage som innuti och det känns riktigt stort. Liljabebisen är försvunnen och blivit ersatt av detta underbara flickebarn. Nu händer det så mycket med hennes utveckling att jag undrar om inte både hennes kropp och hjäna lider av ständig träningsvärk. Varje vaken sekund utforskar hon sin omgivning och jag ser hur hon lär sig nya saker varje dag. Bara senaste veckan har hon lärt sig att gå korta sträckor med gå-vagnen, visa vad lampan finns och hunnit dra på sig en ny förkylning, inklusive feber. Hon vinkar nu på alla som hon möter och som ska åka hem och delar ut blöta (läs dregliga och snoriga) pussar när hon känner för det. När hon inte får som hon vill lägger hon sig raklång och slår med händerna i golvet. Senaste veckan har hon gjort upptäckten att livet är så mycket spännande när man är vaken vilket gör att hon vill sova så lite som möjligt på dagarna (aldrig utan högljudd protest) och somna så sent som möjligt på kvällarna, ju närmre midnatt desto bättre (med ännu högre protest). Liljas vilja är det inget fel på direkt... Därav nya smeknamnet "Envetet". Lilja har börjat inse vikten av att äta, att vara mätt är inte så dumt vilket gör att maten slinker ner allt bättre. Detta hindrar henne dock inte från att fortsätta tycka att bröstmjölk är meningen med livet. Hon har börjat "digga" när vi spelar musik, både när hon sitter och står och hon "pratar" och immiterar våra ljud allt mer. Ja, här hemma händer det grejer!
 

Varför sitta ner  i soffan när jag kan stå?


Livet som 9-månaderstjej är inte fy skam...
 

Man skrattar såhär mycket...

och dregla såhär. Som en kran som står och läcker lite hela tiden, i en strid stråle...
 
(Ja, det blir mycket om Lilja här på bloggen, men det är svårt att låta bli eftersom hon är mitt liv. Min älskade sagoskatt!)
 
 /Josefine

Kommentarer
Postat av: Anonym

Härliga bilder på en härlig 9-månaders tjej! Kram Farmor

2013-04-10 @ 22:30:55
Postat av: Isabell Lundqvist

så himla söt :)

2013-04-12 @ 09:07:26
URL: http://isabellviolalundqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0