Närvaro

Jag vill tro att alla som har barn vill vara en bra förälder. Samtidigt är det bara att inse att "den perfekta mamman" eller "den perfekta pappan" finns inte. Självklart vill jag vara en bra mamma. På mitt vis. Alla är vi olika som föräldrar vilket är bra. Sen Lilja kom har jag funderat mycket kring hur jag vill vara som mamma. Och jag vill vara närvarande. I verkligheten. I varje nu. Detta kan vara svårt när man hela tiden ska vara anträffbar och tillgänglig för hela världen men jag gör mitt bästa. Därför kollar jag inte mobilen/datorn samtidigt som jag leker med Lilja. Jag menar, hur viktigt är det att ha koll på när en kompis kompis kompis har uppdatera sin status på fb. Det äter bara dyrbar tid. Jag tittar inte på TV när jag ammar och Lilja nu söker ögonkontakt. Lilja är bara 4 månader, hon får inte titta på TV. Jag ser inte vad får hon ut av det, mer än en överstimulerad hjärna. Som mamma vill jag inte lösa allt med "quick fix". Dvs. inte låta Lilja sitta med min telefon för att hon är gnällig, inte köpa en DVD till bilen för att jag är rädd att hon ska vara uttråkad. Kanske låter jag gammalmodig, men alla får vi göra på vår egna vis.
 
Det som Lilja inte kan få för mycket av är sång, rim, ramsor och sagor. Jag tycker det är fascinerade att hon redan blir alldeles till sig när hon ser de böcker som jag och Marcus läser varje dag för henne. Det är aldrig för tidiga att börja läsa böcker. Det har vi gjort i flera veckor nu och Lilja försöker redan hjälpa till att vända blad! Det tycker jag är viktigare än att kunna låsa upp en Iphone...
 

Dessa tre är Liljas favoriter. Jag kan tipsa er som har barn om "mitt första fotoalbum", en pekbok där man sätter i egna foton som lätt går att byta ut. Jag köpte den på Leklyckan. Knacka-på-boken är det något magiskt med. Jag tycker bilderna är ganska tråkiga, men Lilja äskar den!
 
/Josefine

Kommentarer
Postat av: Sara

Det du skriver värmer! Det är så skönt att höra att föräldrar reflekterar över detta med närvaro utan mobil etc samt böcker. Det du skriver om är precis det som jag hoppas kunna fokusera på när jag blir förälder!

Svar: Tack för din kommentar! Ja, det kan vara lätt att tappa bort sina värderingar och glömma bort varför man gör som man gör... Som sagt blir man aldrig en perfekt förälder, men jag försöker göra mitt allra bästa.
Josefine

2012-11-19 @ 12:15:17
Postat av: Anna

Himla bra skrivet Josefine!
Kram Anna

Svar: Tack så mycket Anna. Kul att du följer min blogg! Jag kikade in på din och det verkar som vintern kommit till norra Sverige.
Josefine

2012-11-19 @ 14:20:19
URL: http://Annaaalarsson.blogg.se
Postat av: Mia

Bra talat! Kram

Svar: Kram på dig!
Josefine

2012-11-19 @ 21:50:36
Postat av: Anonym

Hej! Kände mig genast lite träffad av detta inlägg. Du förstår säkert varför;). Jag kan inte annat än hålla med dig! Har läst din blogg ett tag då våra barn är nästan exakt lika gamla. Du verkar ha väldigt sunda värderingar och tankar. Önskar att jag vore lika trygg som du ger sken av att vara!

Svar: Vad roligt att du följer min blogg! Och vad kul att du har en liten som är lika gammal som Lilja. Jag försöker ha sunda värderingar och jag känner mig ganska trygg. Men som mamma kommer jag garanterat göra en del missar på vägen som jag får ta lärdom av! Det hör väl till mammarollen =).
Josefine

2012-11-19 @ 23:19:40
URL: http://www.denperfektamamman.blogg.se
Postat av: Anonym

så bra skrivet josefinefinefine! jag hoppas vi kan ses snart, smsar dig idagarna kram hannie

Svar: Ja, ses snart! Jag saknar dig!
Josefine

2012-11-20 @ 21:50:21
Postat av: Anna

Tack för "titten" in hos mig!
Jo, även om det är vinter för oss så är det inte det i norr än, det har ju "bara" kommit ca två decimeter snö ;)
Ha det så bra!

2012-11-28 @ 10:23:48
URL: http://annaaalarsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0