Min Mormor

Jag har alltid varit så stolt över min mormor. Hennes historia har fascinerat mig sedan jag var barn. Hon kom som fyraåring till Sverige och var ett av alla de "finska krigsbarn" som skickdes från kriget till ett tryggare Sverige. När jag var liten tyckte jag det var så spännande när hon berättade om hennes minnen från kriget. Om rädslan i skyddsrummen i Åbo och om den gången flygplanen öppnade eld och hennes mamma kastade henne och hennes lillebror i ett dike och lade sig över för att skydda dem medan kulorna haglade runt omkring dem. Och att hon skulle se efter sin lillebror i det nya landet fastän att hon själv bara var fyra år. Så långt ifrån min egen trygga barndom...
 
Det sista fotot innan dessa små skickades till Sverige. 
 
Sen blev jag själv en mamma och mormors historia väckte nya, starka känslor i mig, slet tag i mig ännu mer. Och inte bara mormors berättelser om hur hon kom till Sverige utan de val hennes finska mamma tvingades göra i ett land i krig. Att skicka iväg sina små till ett annat land. Att fatta ett sådant beslut måste vara det svåraste en förälder kan göra... Tack och lov kom mormor till snälla människor, vilket alla tyvärr inte gjorde. Efter kriget tvingades hon resa tillbaka till ett Finland, ett land som hon egentligen inte kände till. Hon hade nästa tappat det finska språket och landet var så skadat av kriget. Efter en tid togs beslutet att mormor ska tillbaka till Sverige. Ett beslut som hennes finska mor ångrade sig i resten av hennes liv. 
 
Men tack vare det beslutet kunde jag och dessa busungar bli till.
 
För en tid sedan ställde mormor upp i ett projekt genom Hallands bildningsförbund för att spara hennes och andra krigsbarns berättelser. Jag är så stolt över mormor att hon vågade. Resultatet blev boken "Tryggare kan ingen vara" och den är viktig. Och viktig för mig.
 
 
/Josefine
 
 

Kommentarer
Postat av: Hillevi Moberg

Så fint o ledsamt på samma gång. Kikar gärna i boken nästa gång vi ses. KrM

2018-11-19 @ 22:03:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0