Ketchup

Ny vecka. Nya utmaningar. Att på bästa sätt lösa det som så ofta kallas för vardagspusslet. Känner att jag har laddat med energi denna helg. Så skönt att inte börja måndagen på minus!
 
Under min första graviditet blev jag noga över vad jag åt. Och när barnen skulle börja äta själva har vi gjort många medvetna val. Vi äter mycket ekologiskt, mycket sparsamma med socker och lagar nästan all mat från grunden. Jag har aldrig gillat ketchup. Aldrig. Men ibland vill barnen ha när vi äter. Jag har hittat en ekologisk som har ett helt OK innehåll. Men så var jag hemma hos mina föräldara för ett tag sen och då hade mamma kokat en egen. SÅ GOD! Barnen älskade den och igår gjorde jag en sats och frös in i små burkar. Supersmidig att göra, du borde verkligen testa!
 
 
Ingredienser:

1,2 kg tomater, grovt skurna
2 dl socker
2 dl vitvinsvinäger
200 g tomatpuré
2 tsk salt
1 tsk nymald vitpeppar
1 tsk sambal (recept efter Meta's Kitchen, med spiskummin och vitlök)
1 tsk paprikapulver
1 tsk torkad basilika

(Recept från "Mitt Kök")

/Josefine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0