En mamma blir till

Så höstigt det blev så plötsligt! Men en kall och så solig dag som vi haft idag, då tycker jag bara att det är mysigt att kunna ta på sig lite höstkläder, tända ljus på kvällarna och tedrickande ökar från noll till hundra! Med det sagt passar det väl alldeles utmärkt med ett boktips. Jag har under de senaste dagarna plöjt igenom  fyrabarnsmammans Malin Wollins bok "En mamma blir till".
 
 
Jag har varje kväll slutat att läsa för att den inte ska ta slut för fort. Den är otroligt träffsäker och rolig och vänder sig till "alla om längtar, väntar och ska föda en bebis". Det är en bok som jag önskar att jag själv skrivit! Hon formulerar och beskriver gravditet, förlossning och allt däremellan på ett fantastiskt sätt. Igenkänningsfaktorn är med andra ord hög! "Det finns de som påstår att illamåendet bara är påhittat av gravida kvinnor som vill ha något att gnälla om. På latin heter det Enormus Kukhuvudus". Ja, precis så kändes det när jag kräktes både här och där och i en snödriva, när jag och Lilja fått hoppa av en hållplats tidigare än tänkt med alla bussens passagerare som publik. Hon behandlar även alla otrevliga ämnen så som hemorrojder, förstoppning (det nya ordet rövsten fick mig att skratta högt), slempropp, foglossning och nål i snippan. Hon har så rätt när hon beskriver denna outhärdliga smärta. Med Elvin trodde jag på riktigt att jag skulle dö. På riktigt. Eller åtminstone delas mitt i tu, hela jag. Hon har rätt i att det känns som att "pressa ut en chiffonjé med alla lådor utdragna genom chiffonjéns eget lilla nyckelhål". Det finns även det som hon kallar för "Det svarta kapitlet". För det blir ju inte alltid så som man önskar och längtar. En bok i höstmörkret att både skratta och gråta till. Och att bli alldeles varm i kroppen. För den stora kärleken känns precis så är...
 

/Josefine 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0