Uppladdning och parfait

Idag är lillprinsen fem månader! Detta lilla glada barn som är så nöjd med livet. Han är mest glad hela tiden och nu händer det grejer. Han sitter riktigt stadigt och rullar runt och vill dra sig framåt, fast att han glider bakåt. Så fort han ser Lilja skiner han upp som en sol.
 
Och så är det två dagar kvar julafton. Och trots att det just var oktober så har en härlig julkänsla infunnit sig. Julmusik, ytterligare pepparkaksbak och julklapparna under granen gör sitt. I lördags kom ett par härliga grannar på besök och det är så kul när barnen leker, hej vilt!
 
Jag bjöd på mammas juliga dessert, "Vaniljparfait med lingon och pepparkakor. Det smakar jul vill jag liva Det bästa av allt är att man gör den på nolltid. En sådan dessert som man verkligen bara tjoffar ihop!
 
Till 6-8 pers.
 
 Du behöver:
1 vaniljstång (motsvarar 1 msk vaniljsocker)
6 äggulor
1 1/2 dl socker
6 dl grädde
2 dl råröda lingon
12 pepparkakor
 
Gör såhär:
Vispa socker, äggulor och vanilj alldeles fluffigt i en skår. Vispa grädden fast i en annan skål. Vänd försiktigt i lingonen, sockerfluffet och grovkrossade pepparkakor. Lägg i sockerkaksform. Tjoff in i frysen i minst 4 timmar. Ta upp ca. 15 innan servering. Garnera lite snyggt med lingon och pepparkakssmulor. Klart! Juligaste desserten, jag lovar!
 
Bild har jag ingen för vi åt upp den för snabbt=)
 
/Josefine 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0