Bokrea

Det är ingen hemlighet att jag älskar böcker. Därför är dagen då bokrean startar en dag att se fram emot. Och i onsdags var det dags! Sen barnen kom är det mest barnböcker som hamnar i kassarna. Under dessa år som mamma har det vuxit fram ett mindre barnboksbibliotek här hemma! Är det något jag tycker man ska skämma bort sina barn med så är det böcker och mysiga lässtunder.
 
Extra roligt med böcker är att jag själv hittat läslusten. Sen i julas har jag hunnit läsa ett par böcker som inte är skrivna för småfolket;). Underbart att längta efter en bok till kvällen!
 
Årets bokrea var, som jag minns det, bättre än förra året. Jag passade på att kolla runt i lugn och ro när Elvin som i vagnen. Bortsett från en del presenter till vänner och bekanta så fick dessa titlar följa med hem.
 

Barnen fick varsin bok i onsdags. De andra sparas till kommande födelsedagar.  Kartboken hade Lilja spanat in sen katalogen kom. Och hon har suttit och bläddrat i den sen i onsdags. Så fin bok med fina kartor med mycket bilder som kommer användas i flera år framöver. Elvin fick boken om grävmaskinen och den kändes så rätt till honom just nu. Det byggs nya hus ett stenkast från vårt och där kan han sitta i vagnen och titta och peka på "iiiiiiin!" (maskin) tills dess att hans mamma vill gå hem. 
 
- Pelle Svanslös kommer passa fint när hon fyller 4 år i sommar. En bra saga om vänskap och kärlek.
- Astrid Lindgrens böcker kan man inte få för många av!
- "Se upp för krokodiler" är en bok som vi har lånat om så många gånger från biblioteket så den tåls att läsa flera gånger. En fin berättelser om lilla Tora som ska ut på äventyr i skogen med sin pappa. Men han missar allt eftersom han är upptagen med sin telefon. Lilja älskar de fantasifulla bilderna!
 - Jag älskar Lena Anderssons illustrationer (hon har skrivit om Maja, Mollan och Kotten). Tick-Tack är en söt bok på rim som blir perfekt till Elvin.
- "Alla tre" är en serie om tre små kompisar som träffas på förskolan. Varje bok om något ur barnens vardag, om att klä på sig, dela frukt, samsas om spadar osv. "Alla tre - vilar" blir perfekt innan det är dags för inskolning i augusti.
 
Och tänk, TVÅ vuxenböcker! Har läst om båda och längtar efter att börja läsa!
 
/Josefine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0