Pannkakstips


Med barn i hemmet kommer även pannkakor in på menyn. Ni med barn känner säkert igen er. Hemma hos oss är det torsdagar. Vi varierar mellan fläskpannkaka (vilket Lilja gärna hade ätit varje dag...), omelett av olika slag och pannkakor på torsdagar. Jag tänker att det är bra mat  Ägg är bra. Mjölk är bra. Men så är det ju så fasligt mycket vetemjöl. Efter att ha läst "Det sötaste vi har" har jag experimenterat med ingredienserna. Och nu har jag fått till det bra tycker jag. Mindre vetemjöl, mera ägg och mandelmjöl.
 
En rejäl sats smet så att det räcker till mellis dagen efter:
3 dl vetemjöl
2 mandelmjöl
6 dl mjölk
8-9 ekologiska ägg
125 g smält smör
en nypa salt
 
Eftersom mandelmjölet inte binder lika bra som vetemjölet är hemligheten att steka på ett mindre stekjärn och göra dem lite lite tjockare än vanligt. De innehåller mindre gluten än i vanliga pannkakor och dubbelt så mycket vitaminer. De smakar lika bra som vanliga pannkakor och mättar mer, så du orkar inte äta lika många som vanligt.
 
 /Josefine

Kommentarer
Postat av: Mathilda

Va gott de lät. Kan tänka mig att de blir fin sötma från mandel. Grövre mjöl, byt ut hälften eller riven potatis eller annan rotfrukt mättar även de bra. Men mandelmjöl måste testas.

Svar: Ja, man vill ju att pannkakorna just ska mätta! Kram!
Josefine

2015-01-15 @ 20:06:41
URL: http://mamalarsson.blogg.se
Postat av: Emelie E

Detta får vi testa nästa gång =)

Svar: Det tycker jag! Ses i em! kram
Josefine

2015-01-15 @ 20:18:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0