Jag blir ledsen...

Jag är stolt över min kropp. Trots reumatism, med förslitningar på bäckenleder, värk och ständiga inflammationer, har den gjort drömmen om två barn verklighet. Jag är så nöjd över denna bedrift. På riktigt! Jag bryr mig inte om att magen fortfarande känns som en bulldeg. Eller att någon bristning här och där påminner mig om mina två graviditeter. Eller att brösten kommer vara helt utammade och hängiga när Elvin inte ska amma mer. FÖR DET ÄR HELT NORMALT! Kroppen förändras och den tanken tycker jag man som mamma ska förlika sig med. Vi måste våga vara nöjda med vad våra kroppar kan åstadkomma. Det är ju alldeles fantastiskt vad våra kroppar kan!
Därför blir jag ibland blir jag så ledsen. Förra veckan kom unga tjejers självbild upp på tapeten igen. Som så många gånger förut. En ny studie från folkhälsoinstitutet visar att:

"Fixeringen kring kroppen och hur mycket vi väger sprider sig ner i åldrarna. En ny studie bland 8.000 svenska skolbarn visar att varannan 15-årig flicka upplever sig själv som tjock – trots det inte alls stämmer överens med verkligheten. Och var femte 13-årig flicka bantar för att bli smalare."
från svt.se/nyheter

Jag blir inte förvånad. Jag hörde själv två flickor i förskolan (!) som diskuterade vilken disneyprinsessa som var finast. De kom överens om att Askungen vann över Snövit för Snövit var ju tjockast. Just då gör det ont i hjärtat. Jag hör ofta när jag duschar efter Elvins babysim hur flickor på lågstadiet hur de jämför kroppar, klämmer på små magar som inte alls är runda och hur de diskuterar mat på ett skrämmande sätt. Då gör det också ont i hjärtat.

Jag tror att vi alla har någon i sin omgivning där ett sådant här beteende utvecklat någon ätstörning. Och det är lika hemskt varje gång någon faller dit. Det är en hemsk sjukdom och det tar ofta flera år att ta sig ut ett sådant helvete. 
 
Den nya statistiken skrämmer mig. Extra mycket eftersom jag har två barn som ska växa upp med detta rådanade kroppsideal. Jag funderar mycket på vad man kan göra som förälder, eller vuxen överhuvudtaget. Och i en tidning listade de några punkter som kan vara värt att tänka på...

 
/Josefine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0