Rutiner och mat

När Lilja sover på dagen brukar Elvin passa på att vara vaken. Men idag tajmande de små sovningen så här sitter jag! När barnen är vakna bloggar inte så det förklarar varför det ibland går någon dag mellan inläggen. Det handlar om att tiden inte räcker till och jag prioriterar annat=). Hur som helst... Det är nog fler som upplever att dagarna rullar på och det är svårt att hinna med allt det där vardagliga som ska göras. I våras körde vi med matseldel ett tag och det var så skönt när inspirationen inte alltid infann sig, men sen kom sommaren och alla rutiner försvann. Och sen kom hösten och varje söndag när vi skulle storhandla kom den ständiga frågan: "Vad ska vi äta i veckan???" Det är så tråkigt så i helgen skrev jag ner maträtter så att pennan glödde! Vet man vad man ska äta sparar man både tid och äter mer varierat. För i vanliga fall är det lätt att samma rätt serveras, om inte varje vecka så varannan... Eftersom Lilja äter alla mål hemma utom en eller två luncher på förskolan lagas här mycket mat. Och jag tycker det tar för mycket tid att laga lunch på dagarna så därför lagar vi riktig mat varje kväll så att det räcker både till kvällsmat och till lunch dagen efter. Är du sugen på att göra samma? Gör då såhär:
 
- Skriv ner: 5 fiskrätter, 5 vegetariska, 5 köttfärsrätter, 5 snabbare vardagsrätter (som kan lagas de dagar tiden är mer knapp) 5 fredagsrätter och slutligen 5 rätter som passar lördag eller söndag (här valde jag mest kyckling för att inte äta för mycket rött kött). Variera så mycket som möjligt med potatis, pasta, ris, bulgur och  matvete. Nu på hösten är det även gott med soppa. Se till att alla familjemedlemmars favoriter kommer med.
 
- Plocka sedan en rätt från varje "kategori" och vips så har du sex varierade middagar för en vecka. (Ofta är man kanske borta en kväll så därför valde jag sex rätter/vecka). Para ihop dom så att det inte blir tex. fyra rätter med potatismos samma vecka. Det blir en hel del pusslande med när pusslandet är klart behöver man inte tänka alls på fem veckor. Och eftersom det går så långt mellan varje rätt funkar det att ha som ett rullade schema. Matsedlarna behöver självklart inte följas precis men det är till stor hjälp innan man ska veckohandla. Jag har inte skrivit upp vilka grönsaker som serveras till, men det kan man ju också göra om man vill.
 
På vårt kylskåp denna vecka...

/Josefine 

Kommentarer
Postat av: Josefin

Hej! Bra tips med matsedel, när jag gör min brukar jag ta tips från http://jennysmatblogg.damernasvarld.se lätt att bläddra bland kategorierna om man inte tar en vecka rakt av. Jag kikar in häri mellanåt :) Kram från Josefin J ( lekridh)

Svar: Hej! Kul att du tittar in ibland Josefin! Kollade in jennysmatblogg. Massa härlig inspiration. Jag hoppas att du och familjen har det bra! stor kram
Josefine

2014-10-15 @ 10:29:52
Postat av: Anonym

Tack för inspiration men jag vill gärna ha recept!

Svar: Jag återkommer =)
Josefine

2014-10-17 @ 10:07:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0