Höstaktiviteter

Idag blev det höst. På riktigt. Och jag vet att höstruskdagar inte känns aå här inspirerande om ett par veckor... Nu känna det lite mysigt. Att tända ljus blir ju aldrig så mysigt som i början av hösten!
 
Lilja går max 10 timmar i veckan på förskolan, mest för att vi inte vågar säga upp hennes plats eftersom vi är väldigt nöjda med den förskola hon är på. Så det mesta tiden på veckorna är jag hemma med både Lilja och Elvin och jag älskar det. Jag tycker ju att allt detta med ett barns utveckling är så spännande! Språket, det sociala, ja just nu händer det en massa! Det är fantastiskt att ha möjlighet att få ta del av den. Jag upplever att många föräldrar tror att deras barn inte får tillräckligt med stimulans när de inte är på förskolan varje dag. Men detta är inget jag är orolig för. Vi hittar på en massa kul tillsammans och eftersom Elvin tar det mesta med ro funkar det bra att ha med honom på våra utflykter. Vi gör lite det som vi känner för. Ibland när Lilja får bestämma kan det bli en runda till nya lekplatsen eller en promenad ner till stan för att sedan ta bussen hem. Alltid lika kul och spännande! Ibland är vi på rytmiken på biblioteket eller en runda på öppna förskolan. Och på onsdagarna hänger vi som bekant med mina föräldrar och Alicia. Än så länge har jag inte tyckt att veckorna går långsamt! Och eftersom Lilja ännu bara är två så behöver man inte mer än max en grej om dagen. Där emellan blir det mycket mys här hemma. Vi är mycket restriktiva med TV-tittande än så länge, (vilket jag kan skriva ett helt inlägg om men det kan vi en annan gång.... =)) Istället är det just nu mycket legobygge, pussel och spel som gäller. Från att Lilja precis ha fixat 6-bitarspussel är nu 9-bitars inget problem och med lite stöd funkar fler bitar än så. Övning ger färdighet! Samma gäller det här med spel. Jag tycker inte man ska titta allt för mycket på vilken ålder som står på paketet. För det är så olika var barnen befinner sig. Med stöd från vuxen kan man börja spela spel tidigt och ju tidigare desto bättre. Då blir det här med turtagning och regler något väldigt naturligt. Dessa är Liljas favoriter och vi har spelat dem flitigt sen tidigt i våras. Lite tips till er med små barn såhär en regnig tisdag:
 
 
/Josefine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0