Barn och böcker

 
Jag städade i Liljas bokhylla härom dagen och det blev så tydligt att det har verkligen fyllts på med böcker dessa två år... Jag är väl den som handlat flest men många har hon fått i present. Lilja blir lika glad när det är en bok som gömmer sig i ett paket! Som förälder vill jag såklart ge mina barn de bästa förutsättningar till att ha ett rikt språk. Därför läser vi böcker här hemma tillsammans Lilja. Jag läste någonstans att barn som haft föräldrar som läser för dem har med sig 18000 ord när de börjar skolan. De som inte haft tillgång till högläsning har bara med sig 9000 ord. Det här med barns språkutveckling är något som jag är mycket intresserad av och brinner och det är en av anledningarna till att jag utbildade mig till lärare... Jag köper inte mycket leksaker till Lilja, dels bor vi trångt och dels så behövs det inte särskilt mycket, men jag har valt att verkligen skämma bort Lilja med böcker. Och tid för att läsa böcker, inte bara en godnattsaga, utan här hemma läser vi ofta och mycket. Det är så härligt att läsning är en så självklar del i vår vardag. Nu klarar Lilja av allt längre sagor med mer text och det är härligt när hon drar paralleller mellan berättelser och hennes egna upplevelser. Det är ingen som föds med ett intresse för läsning utan det måste man som förälder ge till sina barn. Man kan inte förvänta sig att ett barn ska tycka läsning är roligt när de kommer upp i skolåldern om de inte blivit guidade i böckernas värld redan från början. Vi började läsa/titta i böcker med Lilja när hon bara var en liten bebis och kanske är det därför som hon nu älskar böcker. Eftersom jag vet att många läsare här på bloggen har små barn ville jag bara denna molniga fredag slå ett slag för läsning!
 
 
/Josefine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0