50 minuter...

Det här med nattning... Det brukar ta cirka 10-20 minuter. Jag eller Marcus lägger oss med Lilja i vår säng, oftast med lite välling, läser ett par böcker och sen somnar hon tryggt. När vi sedan lägger oss ett ar timmar senare lyfter vi över henne i hennes säng i vårt rum (mest pga. min värk annars är det så vansinnigt mysigt att ha henne bredvid...) och där sover hon oftast till morgonen närmar sig och då lyfter vi över henne till oss och där somnar hon oftast om. Så just nu fungerar nattning och nätter bra för oss...
 
Men så är det vissa kvällar som nattningen inte tar femton mysiga minuter. Ikväll var just en sådan kväll. 50 minuter inklusive mysig läsning. Kvart över sju lägger jag mig med en lagom trött Lilja. Vi läser "Wilma säger god natt", fotoboken om Lilja och för första gången en hel "Ingrid-bok". När vällingen är slut säger jag att nu är det dags att sova och släcker lampan. Lilja är supertrött och gnuggar sig flitigt i ögonen. Då börjar nallen får oväntat liv, den hoppar och dansa "lalle, lalle, lalle" sjunger Lilja. Hon sätter sig upp. Jag lägger henne ner. Säger "nu är det natt". Hon gosar in sig i min famn och andans tungt. Jag sjunger "vargvisan". Hon vill pilla på mina bröst, som alltid slutar med att hon nyper för hårt. Jag säger nej. Lilja gråter hysteriskt. Hon lugnar ner sig. Sätter sig igen. Somnar nästan sittandes. Jag sjunger "alla ska sova". Hon är nu jättetrött... Lilja sätter sig och slänger sig bakåt. Kurar ihop på kudden ovanför. Ställer sig upp mot sänggaveln och dansar. Jag lägger henne ner. Hon rullar runt som en galning i sängen och till slut somnar hon, tror jag. Själv ligger jag vid denna tidpunkt och sover räv. Hon kryper bort till rullgardinen och kikar ut och låter som en höna. När jag börjar planera en tyst flykt ur rummet kryper hon fram till mig, trots mörkret ser jag hur buset lyser i ögonen, och säger "heiii heiii". Hon visade alla sina talanger på en och samma gång. Ja, ibland ställs en mammas tålamod på prov...

Det var mindre trots när hon var nyfödd...
/Josefine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0