Tankar kring språkutveckling

Jag tycker det är roligt och fascinerande att se hur Lilja lär sig nya saker. Just nu är det främst språket som utvecklas i raketfart. Och språk är så intressant tycker jag. (Vilket är en av anledningarna till att jag valde att bli lärare!) Lilja sa ett par ord innan hon började gå och sen är det så häftigt, för under de veckor som hon lärde sig att gå, då stod språkutvecklingen på paus. Hjärnan prioriterar verkligen en sak i taget. Sen har det bara exploderat med ord. För en månad sen hände det ibland att hon fick ihop två ord, som "titta dä", "pappa sko" "där bil" osv. Men nu händer det allt oftare. Idag på morgonen när Lilja tyckte att det var morgon sa hon "mamma upp". När vi är ute och går är det inte längre bara jag som pratar. Nu låter det "täd, täd, täd... Mamma bil... Täd täd... Åh labil! (lastbil)".
 
Vi läser böcker, massor av böcker varje dag. Och så sjunger vi, mycket! Helt plötsligt kunde hon rörelserna till en massa sånger. För att inte tala om hennes och kusin Alicias egna dans till "Copacabanana"! Det som är viktigt att komma ihåg är att barn behöver upprepningar. Som förälder få man läsa samma bok om och om igen och sjunga samma sång så mycket att man till slut vill bränna den där "Knacka på-boken" och spy på "Krokodilen i bilen". Vissa av er känner kanske igen det.. Men det är just då, när man tycker att det känns uttjatat, det är då de små liven ropar "meeeee!".
 
Att samtal, böcker och sånger gynnar språkutvecklingen, det vet vi nog allihopa. En annan sak som jag vill tipsa om är något så simpelt som ett tallriksunderlägg. Jag köpte det när Lilja var så stor att hon nätt och jämt kunde sitta i sin stol. Vi har det alltid framme när hon äter och det har gett så många ord. Från allra första början satt hon mest och kollade på alla fina färger. Sen lärde hon sig peka på alla saker och nu kan hon nästan säga alla ord. Till och med "pipiga" (nyckelpiga)!

/Josefine

Kommentarer
Postat av: Sara

Ha ha! Jag känner igen det!!!!! Senaste veckorna har bä bä vita lamm sjungits på repeat här hemma. Den spyr jag på men sjunger den ändå om igen för han blir så glad hela tiden.

Svar: Ja, de brukar hitta sina favoriter de små liven!
Josefine

2013-10-30 @ 20:16:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0