Lite tisdagstankar...

Sen jag blev mamma har jag funderat mycket på föräldraskap. Jag vill ju självklart vara en så bra mamma till Lilja som jag någonsin kan. Med ny kunskap och nya tankar förändras det som anses bra till dåligt över tid. Idag ser det t ex. illa ut enligt oss flesta med en höggravid kvinna som röker, till skillnad på 80-talet då jag föddes. Jag har funderat på vad som idag anses OK men som våra barn ifrågasätta. Förhoppningsvis kommer människan om ett par år skratta åt alla de timmar som vuxna människor idag lägger ner på att läsa om kompisarskompisars liv på facebook och den ständiga jakten på många likes på sina vardagliga små händelser. Jag vet jag har skrivit om detta tidigare, vikten av att vara en närvarnade förälder. Jag vill understryka att jag inte sitter och bloggar/facebookar/instagrammar/slötittar på TV när Lilja är vaken. Men jag har ändå under senaste tiden tröttnat på mig själv när jag scrolla ner och slöläsa alla dessa totalt ointressanta statusuppdateringar när jag egentligen borde sova. Jag struntart ju i om någon varit på spinning, städat eller tycker att vädret är trist. Så från och med nu är facebookappen borttagen från min telefon, liksom alla andra appar som bara äter min tid utan att ge någoting tillbaka. Idag är var och varannan mer eller mindre beroende av att ständigt vara uppdaterad med sin smarta telefon. Jag tror inte att dessa smarta telefoner gör oss särskilt mycket smartare. Kanske är det fler än jag som känner att beroendet smugit sig på och äter upp en massa tid? De flesta av oss känner kanske igen sig i Henrik Dorsins sommarprat.

”Var drar man gränsen för vad som är allmänintresse för andra människor? Vad i mitt liv i mina tankar kan vara värt att dela med sig av? Det kan vara lite klurigt det där. Jag läste en gång en statusuppdatering på facebook: ”Tänderna borstade, nu sängen”. Det var det. Någon hade borstat tänderna och skulle gå och lägga sig. Självklart ska man få berätta och skriva vad man vill, vem är jag att döma, det var ju sju personer som gillade det faktum att tänderna var borstade och det var dags för sängen. Men man måste ändå ställa sig frågan; Hur mycket av denna typ av information kan vi ta in? Pallar vårt medvetande att veta om när alla våra vänner, släktingar, arbetskamrater, och han som läser av elmätaren borstar tänderna och går och lägger sig? … Sen man tog bort låset på dagböckerna så har man fått veta en massa saker som man inte ens visste att man ville veta och fått höra åsikter som inte ens visste att man ville höra.”

Ja, det var i alla fall lite tankar som snurrar i mitt huvud denna tisdag...

 


Kommentarer
Postat av: Anna

Det är nog en bra grej att koppla ner sig ibland Josefine.

Svar: Ja, det är nog i alla fall värt att tänka på...
Josefine

2013-01-30 @ 08:20:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0