Parmesanpanerad torsk och ugnsstekta rotfrukter

Mat, mat och mat... Är det bara jag som ibland känner att man lagar samma mat på veckorna och inspirationen ligger på noll? Denna idétorka har drabbat mig den sista tiden. Jag tycker det är roltigt att laga mat men sen Lilja kom är det lätt att prioritera annat på kvällarna. Men förra veckan tröttnade jag på att alltid äta samma mat och började leta lite nya recept. Parmesanpanerad torsk med ungnstekta rotfrukter fick det bli. Jag är inte så glad i fisk, men sen graviditeten försöker jag att äta det åtminstonde en gång i veckan. Torsken blev riktigt god och om du också behöver lite vardagsmatsinspiration kommer receptet här:
 
4 portioner
 
600 g torsk
1 ägg
1 1/2 dl ströbröd
1 dl riven parmesanost
rotfrukter
citron
turkisk yoghurt
 
Börja med att dela rotfrukterna klyftor. Jag använda potatis, morötter, palsternacka och rotselleri. Lägg rotfrukterna i en ugnsform. Ringla över olivolja och lite smör. Pressa över saften av en halv citron. Salta och peppra och strö gärna över lite torkade örter. Sätt in i ugnen i 200 grader i ca. 30 minuter. De ska få en fin färg!
Blanda ströbröd och parmesanosten. Vispa upp ägget. Vänd fisken i ägget och sedan i ströbrödet. Stek fisken i smör.
Pressa i andra halvan av citronen i en skål tillsammans med turkisk yoghurt, salt, peppar och paprikapulver. Toppa såsen med lite olivolja.
 
Klart att servera! Lätt som en plätt och riktigt gott!
 
 
/Josefine

Kommentarer
Postat av: Sara

Vad bra med vardagsmatinspiration. Lägg gärna ut fler recept på bloggen. Jag ska laga torsken ikväll. /Sara

Svar: Trevligt att bloggen inspirerar. Jag hoppas torsken smakade bra! Kanske blir det fler recept...
Josefine

2012-10-17 @ 15:22:18
Postat av: sara

Vad gott det såg ut :D

Svar: Det var smaskens! Bara att prova =)
Josefine

2012-10-29 @ 15:14:14
URL: http://barnmedikoket.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0