Mat-Jossan!

Vissa dagar kan bli bra dagar. Även måndagar. Även jobbiga måndagar. Sex timmars hemsk föreläsning då jag satt och tänkte: "vad f*n gör jag här!". Men ingen dag blir bättre än vad man gör den till! Min måndag startade 06:45 på Actic med ett spinningpass innan skolan. Bättre start får man leta efter! Och när skoldagen äntligen var slut gick jag och Hanna västra stranden-rundan. Och nu är det städat och fint och jag och M väntar på att brödet i ugnen ska blir färdiggrädda och att soppan ska vara klar. Soppa är finfin höstmat och inget är väl så gott som nybakat bröd?



Dinkelbaguetter
6 dl kallt vatten
25 g jäst
9 dl vetemjöl
6 dl dinkelmjöl
2 1/2 salt
1 1/2 dl pumpafrön och solroskärnor
olivolja
flingsalt

Smula jästen och blanda alla ingridienser i en bunke. Knåda i 10 min.
Låt jästa i två timmar. Skär den i  tre delar och rulla dom till längder.
Tvinna dom öite och lägg på bakplåtspapper.
Låt jäsa 25 minuter till.
Pensla olivolja och strö över flingsalt.
Grädda bröden i 20-25 minuter i 250 grader
Klart!



Josefines tomatsoppa
ca 4 portioner

4 vitlöksklyftor
olivolja
2 msk tomatpuré
8 dl vatten
2 msk grönsaksfond
500 g krossade tomater
1 1/2 dl röda linser
salt, peppar och örter

Fräs löken i olivoljan. Tillsätt allt annat i kastrullen.
Koka under lock på svag värme i 20 minuter
Klart!

/Josefine


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0